Tekemisen meininkiä SomerollaPerjantai 20.2.2015 - Sanna Vauranoja Maanantaina 16.2. Someron ABC:llä järjestettiin yleisötilaisuus, jossa vieraili ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä varsinaissuomalaisia kansanedustajaehdokkaita. Itsekin tulin paikalle Piikkiöstä ja jälleen kerran vastaanotto Somerolla oli erittäin ystävällinen. |
Avainsanat: Somero, Yrittäminen, Tekemisen meininki |
Markkinointia vai asiakaspalveluaPerjantai 19.12.2014 - Sanna Vauranoja *Kirjoitus on julkaistu Varsinais-Suomen Yrittäjälehden blogeissa 19.12. Helsingin Sanomissa oli 7.12. Yhdysvaltojen Suomen suurlähettiläs Bruce Oreckin haastattelu. Hänen mukaansa suomalaisten pitäisi oppia kertomaan tarinoita ja markkinoimaan. Rohkenen olla osittain eri mieltä Bruce Oreckin kanssa. Sinänsä tarinoita ja niiden kertomistaitoa sekä tekemisen meininkiä Suomi tosiaan tarvitsee. Mutta onhan meillä tarinoita osattu kertoa jo aikaa ennen Kalevalaakin. Sen sijaan tekeminen onkin viime vuosina jäänyt täällä vähemmälle. Suomalaiset eivät kuitenkaan halua juuri asiakasta palvella, eikä tulla palvelluksi, vaan elämme melkoisessa itsepalveluyhteiskunnassa. Elämä itse on karrikoidusti loputonta myyntiä ja ostamista; me neuvottelemme ja myymme omia ajatuksiamme ja ostamme toisten ideoita ja ehdotuksia joka päivä arjessamme: lapsillemme, puolisolle, työyhteisössä, politiikassa jne. Kun me palvelemme asiakkaita, tulemme samalla myös myyneeksi. Me emme tulevaisuudessakaan halua tulla ”helppoheikkien” huijaamiksi. Me haluamme saada tarpeemme tyydytetyksi, odotuksemme täytetyksi tuotteilla tai palveluilla ja siinä samassa niiden tarjoaja niitä meille myy. Mikä tässä on sitten niin vastenmielistä? Yksi kummallinen piirre suomalaisissa organisaatioissa on myynnin ja markkinoinnin vahva eriyttäminen. Markkinointi on monesti siistiä sisähommaa, johon pyritään. Sen sijaan myynti, no, siihen sitten joudutaan paremman puutteessa. Väärin! Myyntihän myy yrityksen liikevaihdon eli lopulta ratkaisee, tuleeko esimerkiksi palkkoihin tarvittava rahasumma kassaan. Asiakasrajapinnassa on yritysten todelliset avainhenkilöt ja markkinointi on tukifunktio, jolla rakennetaan tuotteille tai palveluille brändiä ja tunnettuutta. Brändiä ei kuitenkaan lopulta ole, jos asiakaskokemus ei huolella rakennettuja mielikuvia vastaa. Olen siis samaa mieltä Bruce Oreckin viiden teesin kanssa: meidän on tähdättävä korkealle, laadittava onnistumiselle mittarit, toimittava, harjoiteltava ja nautittava menestyksestä. Mutta pelkän markkinoinnin sijaan puhuisin mieluummin asiakaspalvelutaidoista ja ratkaisumyynnistä, joihin myös brändin rakentaminen tarinoineen ja mielikuvineen liittyy kiinteänä osana. |
Avainsanat: Myynti, Markkinointi, Tekemisen meininki |