Tekemisen meininkiä Somerolla

Perjantai 20.2.2015 - Sanna Vauranoja

Maanantaina 16.2. Someron ABC:llä järjestettiin yleisötilaisuus, jossa vieraili ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä varsinaissuomalaisia kansanedustajaehdokkaita. Itsekin tulin paikalle Piikkiöstä ja jälleen kerran vastaanotto Somerolla oli erittäin ystävällinen. 

Ympäristöministeri oli aiemmin päivällä vihkimässä Teijon kansallispuistoa, mutta muisti mainita, että Somerolta löytyy huikean kauniita paikkoja myös ihan omasta takaa. Somerolla tosiaan on kaunista kumpuilevaa maalaismaisemaa, järviä ja muun muassa lempimaisemani Häntälä komeine notkoineen. 

Mikä kuitenkin parasta sekä asukkaiden että kuntatalouden kannalta, Somerolla on vilkas keskusta monipuolisine palveluineen sekä harrastuksia ja kulttuuria moneen lähtöön. Pääsipä Someron vanhustenhuoltokin komeasti esiin YLE1:n sarjassa Hoivakodit kuntoon. 

Somerolla on kaikesta päätellen juuri sitä tekemisen meininkiä, jota omassa vaalikampanjassanikin peräänkuulutan. Suomi saadaan takaisin raiteilleen vain työllä ja yrittämisellä!

Avainsanat: Somero, Yrittäminen, Tekemisen meininki

Markkinointia vai asiakaspalvelua

Perjantai 19.12.2014 - Sanna Vauranoja

*Kirjoitus on julkaistu Varsinais-Suomen Yrittäjälehden blogeissa 19.12.

Helsingin Sanomissa oli 7.12. Yhdysvaltojen Suomen suurlähettiläs Bruce Oreckin haastattelu. Hänen mukaansa suomalaisten pitäisi oppia kertomaan tarinoita ja markkinoimaan. Rohkenen olla osittain eri mieltä Bruce Oreckin kanssa. Sinänsä tarinoita ja niiden kertomistaitoa sekä tekemisen meininkiä Suomi tosiaan tarvitsee. Mutta onhan meillä tarinoita osattu kertoa jo aikaa ennen Kalevalaakin. Sen sijaan tekeminen onkin viime vuosina jäänyt täällä vähemmälle. 

Meillä loputtomat markkinointiponnistelut eivät realisoidu myynniksi. Minusta Suomi tarvitsee ennen muuta myyntiosaamista. Meillä on valitettavan vahvassa ennakkoasenne, että myynti on pölynimureiden kauppaamista ovelta ovelle tai lehtimyyntiä puhelimeen. Nämä ovat kyllä myynnin kuninkuuslajeja, ottaen huomioon vastaanoton, mutta myyntityö on niin paljon muutakin. Ennen kaikkea, myynti on pohjimmiltaan asiakaspalvelua.

Suomalaiset eivät kuitenkaan halua juuri asiakasta palvella, eikä tulla palvelluksi, vaan elämme melkoisessa itsepalveluyhteiskunnassa. Elämä itse on karrikoidusti loputonta myyntiä ja ostamista; me neuvottelemme ja myymme omia ajatuksiamme ja ostamme toisten ideoita ja ehdotuksia joka päivä arjessamme: lapsillemme, puolisolle, työyhteisössä, politiikassa jne. 

Yrittäjyydessäkin on lopulta kyse omien tuotteiden, palveluiden ja osaamisen myynnistä. Yrittäjän on joka kuukausi myytävä oma palkkansa uudelleen ja uudelleen. Jos meillä jo peruskoulusta alkaen lähdettäisiin harjoittelemaan myynti- ja asiakaspalvelutaitoja, myös yrittäjyystaidot kasvaisivat kohisten ja koulutus olisi varmasti konkreettisempaa kuin monesti hieman epämääräiseksi jäävä yrittäjyyskasvatus. Asiakaspalvelu- ja myyntitaitoja pitäisi erityisesti sisältyä kaikkiin ammatti- ja korkeakouluopintoihin, mieluiten konkreettisen myyntiharjoittelun muodossa.

Kun me palvelemme asiakkaita, tulemme samalla myös myyneeksi. Me emme tulevaisuudessakaan halua tulla ”helppoheikkien” huijaamiksi. Me haluamme saada tarpeemme tyydytetyksi, odotuksemme täytetyksi tuotteilla tai palveluilla ja siinä samassa niiden tarjoaja niitä meille myy. Mikä tässä on sitten niin vastenmielistä?

Yksi kummallinen piirre suomalaisissa organisaatioissa on myynnin ja markkinoinnin vahva eriyttäminen. Markkinointi on monesti siistiä sisähommaa, johon pyritään. Sen sijaan myynti, no, siihen sitten joudutaan paremman puutteessa. Väärin! Myyntihän myy yrityksen liikevaihdon eli lopulta ratkaisee, tuleeko esimerkiksi palkkoihin tarvittava rahasumma kassaan. Asiakasrajapinnassa on yritysten todelliset avainhenkilöt ja markkinointi on tukifunktio, jolla rakennetaan tuotteille tai palveluille brändiä ja tunnettuutta. Brändiä ei kuitenkaan lopulta ole, jos asiakaskokemus ei huolella rakennettuja mielikuvia vastaa.  

Esimerkkinä voidaan ajatella kauppaa tai ravintolaa. Kaupan kassalle tai tarjoilijalle maksetaan keskimäärin pienempää palkkaa kuin yrityksen markkinointiosastolle. Asiakastilanteessa, kummalla on suurempi vaikutusvalta luoda onnistunut asiakaskokemus, tehdä lisämyyntiä tai rakentaa pysyvä asiakassuhde? Valitettavasti tätä myyntipotentiaalia ei meillä juurikaan hyödynnetä. 

Olen siis samaa mieltä Bruce Oreckin viiden teesin kanssa: meidän on tähdättävä korkealle, laadittava onnistumiselle mittarit, toimittava, harjoiteltava ja nautittava menestyksestä. Mutta pelkän markkinoinnin sijaan puhuisin mieluummin asiakaspalvelutaidoista ja ratkaisumyynnistä, joihin myös brändin rakentaminen tarinoineen ja mielikuvineen liittyy kiinteänä osana.  

Avainsanat: Myynti, Markkinointi, Tekemisen meininki